bloglovin bloglovin

Veckans Band! V35 - Foals, Movits!, Violet Road

Tjenare! 3 band denna vecka.. Fick 2 önskemål, foals och Movits! Movits! står mig väldigt nära, dock har jag inte lyssnat så mycket på foals, men jag ska försöka göra någon form av recension av dom.

Vi börjar med Violet Road! Jag såg detta band live i år på midsommar afton, som jag firade med Märta och Lisa uppe i norr.. Vi var på Meänfestivaali i närheten av pajala, en trevlig liten midsommarsfestival, tills pajalafjortisarna börjar dyka upp det vill säga. Det sänker den outhärdliga glädjen till en suckande facepalm, när man ser 5 monsterkepor passera en. Nåväl, detta band var iallafall höjdpunkten! Bandet är norskt, dom kommer ifrån tromsö i det nordligaste Norge. Bandet består utav fyra bröder döpta namn på H. Håkon, Hogne, Halvard och Herman Rundberg. Sen är det sångaren som är "en bror i sinnet" Kjetil Holmstad-Solberg. Bandet spelar Down-tempo, folkrock, pop enligt bandets myspace. Det stämmer väl rätt bra. Dom har inte släppt sin första skiva ännu, men dom har två låtar ute på spotify. Två grymma!
Violet Road – Can You Hear The Morning Singing
Violet Road – Crazy AS Can Be
Crazy as can be är nog min favorit låt. Den var helt magisk live.. Detta är ett band som utstrålar väldigt mycket glädje. Dom kan nog vara ett av dom bästa live bandet jag någonsin sett.



Extremt vacker video om jag får säga det själv! 2:36

Ett sjukt bra band, värda att följa, se live om man får chansen. Norges Mumford.


Dags för FOALS! Detta band har jag inte lyssnat så mycket på, jag har hört några låtar, några gånger. Men nu när jag lyssnar på dom så inser jag att jag borde lyssna mer på dom. Jag har inte riktigt tid att lyssna igenom alla låtar och göra en recension på dom.. Men av låtarna jag har hört så är Two Steps, Twice helt klart bäst.




MOVITS! Jag älskar Movits! Johan och Anders Rensfeldt är Luleås stoltheter. Deras texter är ingenting annat än perfekta, deras musik är innovativ, riktigt unik.
Gruppen består utav bröderna Johan och Anders Rensfeldt, samt Jocke Nilsson från Piteå.
Dom spelar en blandning av Jazz, Swing och Hip-Hop. En alldeles utmärkt blandning!
Själv beskriver dom sin musik som "Djangogitarr, Blås och Streetswing. Musik för såväl Art directorn som för din mamma!" Om man inte har hört Movits! så ska man skämmas, kommer man från Luleå och inte har hört dom.. Då är man förmodligen Rix FM dunkare och det säger väl sig själv.
Movits! har just nu släppt 2 skivor, Äppelknyckarjazz från 2008 och den nya Ut Ur Min Skalle från 2011. Dom har också en gammal skiva under namnet "Planeten Jorden" som heter Frihetssånger i retro Adidas. Vänd dig om är en av mina gamla favoriter därifrån. Samma användare som har laddat upp den, har laddat upp en massa andra låtar.
Hur som helst, vidare till skivorna.
Från Äppelknyckarjazz är mina favoriter
Lite som
Swing för hyresgästföreningen
Fast Tvärtom
Fel del av Gården
Tom Jones
Äppelknyckarjazz
Stick iväg Jack del II
2 dollar på fickan (ft Björn Sjöö)
Har du Soul?
Vals på Vinkelgränd

Från Ut ur min skalle är mina favoriter
Na Na Nah! (ft Timbuktu)
Sammy Davis Jr.
På drift, Norrbotten (ft Olle Nyman)
Marching Band?
40 bars
Kulturarbetarblues
Skjut mig i Huvet
Balaclavaboogie
(ft Promoe, Timbuktu)

Kritik om inslaget tack! Tipsa på band, chansen är att jag skriver om dom.

Tack för mig!



Kommentarer
Postat av: Anonym

ooh, lyssna på Jónsi, isländsk artist, heelt underbar. Fast du kanske inte tycker det, men eeh... ja.

2011-09-09 @ 16:16:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0