bloglovin bloglovin

Veckans Band V36! - BOMBAY BICYCLE CLUB

Dags för ett band som jag under dom senaste månaderna har börjat älska allt mer och mer. I mitt huvud är dom här grabbarna musikaliska genin! Jag kan lyssna på deras album hur länge som helst. Det blir bara bättre och bättre!

Deras genre är indie rock och folk musik. En väldigt unik genre som i nio fall av tio funkar skit bra. Bombay Bicycle Club är dessutom från England. Vilket gör det hela ännu bättre! Jag tror inte det finns någon musikalisk människa i världen som inte har minst 1 Engelskt rock band nära hjärtat. Då menar jag rock som en grund genre, med tanke på alternativ, indie eller folk rock. Några bra exempel, som jag inte tvivlar på att alla som läser detta har lyssnat på är Oasis, Libertines/Babyshambles, Mumford and Sons, Kooks, Arctic Monkeys osv..

Bombay Bicycle Club består utav Jack Steadman (sång, gura), Jamie MacColl (gitarr), Ed Nash (bas) och Suren de Saram (trummor). Bandet släppte sitt debut album "I Had The Blues But I Shook Them Loose" 2009 och har gått ut starkt genom att släppa 1 album per år. 2010s "Flaws" och deras nya "A Different Kind of Fix" är båda fantastiska album. Men deras debut album är min favorit.

I Had The Blues But I Shook Them Loose
(2009)
Ett brilliant album som är unikt med extremt bra låtar. Riktigt originellt album!
Så jag tänker skriva lite extra om låtarna här..
Favorit låtar är
LAMPLIGHT
Min favorit låt av alla. Trummorna och gitarren funkar så sjukt bra tillsammans. Jag älskar gitarr spelet i den här låten och trumkompet är väldigt härligt och ger hela låten ett skönt flow. Det lilla "halv breaket" i refrängerna är så otroligt skönt.
EVENING / MORNING
Deras trummor och gitarrer gör alla låtar unika. Det märks i vissa låtar mer än andra. Det handlar mycket om små detaljer, som tex användningen av ko klocka i den här låten.
DUST ON THE GROUND
Det gudomliga introt sätter standarden för hela låten. Det här var första låten jag hörde och jag blev förälskad!
GHOST
Mjukare låt och dom gör samma sak här som på alla andra låtar och det funkar så bra!
ALWAYS LIKE THIS
Också en mjukare låt, lite mer feelgood aktigt denna gång. Riktigt soft!
THE HILL
Väldigt väldigt skön låt, trummornas slagkraft i den här låten är väldigt bra. För trumentusiaster(?) är denna låt och lamplight väldigt värda att lyssna på.
THE GIANTESS
Akustisk låt. Gitarrspelet gav mig ett, vad jag vill kalla "Wtf Moment".. Bland dom skönaste akustiska gitarrslingorna jag har hört.

Detta album är sannerligen att rekommendera!
Vidare till:
Flaws
Detta är ett helakustiskt album. Så jag har inte lyssnat oerhört mycket på det.
Men jag skulle säga att det är ett väldigt soft album som man verkligen kan slappna av till.
RINSE ME DOWN
DUST ON THE GROUND (Akustiska versionen)
IVY & GOLD
LEAVING BLUES
FAIRYTALE LULLABY
WORD BY WORD
FLAWS

Det är iallafall mina favoriter!

Vidare till senaste albumet:
A Different Kind Of Fix
Albumet släpptes för kanske en vecka sen. Så jag har inte hunnit lyssna riktigt noga ännu. Men det är ett väldigt lovande album som är mer i stil av första albumet. Dom går tillbaka till elguror och gör det med lite mindre dist.
Det verkar som att albumet har blivit det mest populära och det förstår jag!
Albumet har verkligen sina guldkorn.
HOW CAN YOU SWALLOW SO MUCH SLEEP
Är verkligen ett guldkorn, min absoluta favorit från nya.
LIGHTS OUT, WORDS GONE
Också ett guldkorn som har väldigt bra dynamik.
SHUFFLE
Lite skruvad låt som har vuxit fram och blivit numero uno på spotify.
BEGGARS
Skön låt, det finns en viss del i låten som sticker ut.. Det är en stämma där som använder sig utav en underlig skala.. Vid 1:40, låter lite orientalisk, men det finns säkert något namn för det där hoppet i tonerna. Vad vet jag, inget gemu proffs direkt.
LEAVE IT
[J:A] bra låt. (inte fonetik proffs heller förövrigt)

Samtidigt tycker jag om när ett band ändrar sound. Men jag tycker lite att dom går i fel riktning. Dom toppar inte första albumets råhet. Det känns lite som att dom är påväg ner i vad jag vill kalla ett gospelträsk. Dom har lagt till en kvinnlig sångerska som kör background vocals. Inte uppskattat i mina öron eftersom jag är ute efter dom distade elgitarrerna från första albumet och dom fräsiga trumkompen.


OVERALL! Det är ett fantastiskt band som alla musikälskare borde ge en chans.
Jag är ingen fantastisk skribent, speciellt inte på en mini laptop där jag måste ha fingertoppskänsla för att skriva dom enklaste orden rätt. Men om ni har läst ända hit så är jag imponerad!

Jag har inte hunnit lyssna på Jónsi.. Lyssnade lite smått, fast jag ska ge dom en bättre chans.

Tack för mig!


Kommentarer
Postat av: hej

ååh du glömde magnet i I had the blues but I shook them loose!!

2011-09-13 @ 22:06:35
Postat av: John

Det stämmer faktiskt väldigt bra!

2011-09-14 @ 15:38:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0